Wystawa plakatów filmowych z lat 50., 60. i 70. minionego wieku i koncert jazzowy zapoczÄ…tkowaÅ‚y (27 listopada) 29. PrzeglÄ…d Polskich Filmów Fabularnych DEBIUTY. Plakaty pochodziÅ‚y ze zbiorów Jacka Jaroszyka, koncertowaÅ‚ WójciÅ„ski/SzmaÅ„da Quartet. 


Pięć debiutów fabularnych, sześć pokazów specjalnych i jedna premiera zostanÄ… zaprezentowane na tegorocznych DEBIUTACH. Projekcje filmowe zacznÄ… siÄ™ dopiero jutro rano (28 listopada) i zakoÅ„czÄ… w sobotÄ™ wieczorem (30 listopada), ogÅ‚oszeniem wyników Plebiscytu PublicznoÅ›ci na najlepszy debiut fabularny. Dzisiaj natomiast organizatorzy DEBIUTÓW postanowili przypomnieć publicznoÅ›ci plakaty filmowe powstaÅ‚e przede wszystkim w latach 50. i 60. XX wieku, twórców, którzy też w tamtym czasie debiutowali. Publiczność DEBIUTÓW do koÅ„ca ich trwania bÄ™dzie mogÅ‚a oglÄ…dać dzieÅ‚a m.in. Jerzego Tomaszewskiego do „Lunatyków”, Jana Lenicy do „Nóż w wodzie” bÄ™dÄ…cego debiutem filmowym Romana PolaÅ„skiego, Wojciecha Zamecznika anonsujÄ…cego „Krzyż walecznych”, debiut reżyserski Kazimierza Kutza, Tadeusza Trepkowskiego do filmu „Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej czy Wojciecha Fangora „Ostatni dzieÅ„ lata” – debiut reżyserski Tadeusza Konwickiego. Niestety – ci, którzy na wystawÄ™ trafiÄ… w czasie kolejnych dni DEBIUTÓW, nie wysÅ‚uchajÄ… już Jacka Jaroszyka, kuratora wystawy i wÅ‚aÅ›ciciela plakatów, który nie tylko mówiÅ‚ o plakatach i ich twórcach, ale także obrazowo przedstawiaÅ‚ historiÄ™ kina. OtrzymajÄ… w zamian informacjÄ™, piórem J. Jaroszyka, czym byÅ‚a „polska szkoÅ‚a plakatu”, skÄ…d siÄ™ wzięła i czym różniÅ‚a siÄ™ od twórców zachodnich.
 

Jacek Jaroszyk, historyk sztuki, byÅ‚ twórcÄ… i szefem Dyskusyjnego Klubu Filmowego Kinematograf ’75, galerii „Ikonosfera” i Sceny na PiÄ™trze w Poznaniu. ByÅ‚ również dyrektorem artystycznym Estrady PoznaÅ„skiej i Centrum Kultury „Zamek”. W prywatnej kolekcji plakatów filmowych zgromadziÅ‚ dzieÅ‚a miÄ™dzy innymi: Lenicy, OlbiÅ„skiego, Starowieyskiego, Åšwierzego i Tomaszewskiego, twórców zaliczanych do „polskiej szkoÅ‚y plakatu”. – To wszystko byÅ‚y plakaty cieszÄ…cej siÄ™ renomÄ… w Å›wiecie – mówiÅ‚ – zwÅ‚aszcza, że byÅ‚y absolutnym przeciwieÅ„stwem królujÄ…cego tam plakatu wedÅ‚ug wzorców amerykaÅ„skich o tematyce sensacyjno-rewolwerowej. Cóż, wpadliÅ›my, chyba nieodwracalnie w ten nurt sensacyjno-rewolwerowy. Przypuszczam, że gdybym kolekcjonowaÅ‚ tylko plakaty filmowe, moja kolekcjonerska pasja już by siÄ™ zakoÅ„czyÅ‚a.

 

Druga część pierwszego wieczoru 39. DEBIUTÓW byÅ‚a niezwykÅ‚a, wrÄ™cz magiczna – WójciÅ„ski/SzmaÅ„da Quartet oczarowaÅ‚ publiczność autorskim wykonaniem muzycznych tematów filmowych polskich twórców. Kwartet zÅ‚ożony z braci WójciÅ„skich: Ksawerego (kontrabasista), Szymona (pianista), Maurycego (trÄ™bacz) i Krzysztofa SzmaÅ„dy (perkusista) tworzy już pięć lat. Przez te lata zaskakiwaÅ‚ publiczność i krytyków przede wszystkim niebanalnymi improwizacjami, za które muzycy zbierali zasÅ‚użone laury. Dzisiaj pokazali siÄ™ od nieco innej strony, wykonujÄ…c muzykÄ™ filmowÄ…, ale – bez przesady – ciÄ…got improwizacyjnych siÄ™ nie pozbyli. Tyle, że to granie byÅ‚o niebywale wyciszone, bardzo malarskie, wrÄ™cz pastelowe. Owszem, byÅ‚o też drapieżne, gdy byÅ‚o trzeba, ale delikatność dominowaÅ‚a. Fantastyczna wspóÅ‚praca miÄ™dzy muzykami zaowocowaÅ‚a dzieÅ‚em przednim. ChciaÅ‚oby siÄ™ zapytać: panowie, kiedy ta muzyka w waszym wykonaniu znajdzie siÄ™ na pÅ‚ycie?

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK