Oscar dla „Idy” PawÅ‚a Pawlikowskiego, przyznany przed kilku dniami przez AmerykaÅ„skÄ… AkademiÄ™ Wiedzy i Sztuki Filmowej w kategorii filmu nieanglojÄ™zycznego, jest okazjÄ… by przypomnieć, że 10 lat temu, 27 lutego 2005 roku, tÄ™ najważniejszÄ… Å›wiatowÄ… nagrodÄ™ filmowÄ… na Å›wiecie otrzymaÅ‚ koninian – Jan A.P. Kaczmarek. 

To byÅ‚ Oscar za muzykÄ™ do filmu „Marzyciel” w reżyserii Marca Forstera. Kaczmarkowi statuetkÄ™ wrÄ™czaÅ‚ John Travolta, amerykaÅ„ski aktor, piosenkarz i artysta estradowy, dwukrotnie nominowany do tej prestiżowej nagrody.
 
Droga Jana A.P. Kaczmarka do Oscara zaczęła siÄ™ w Koninie, gdzie siÄ™ urodziÅ‚ i ukoÅ„czyÅ‚ I Liceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…ce, i wcale nie byÅ‚a prosta. Potem byÅ‚y studia prawnicze w Poznaniu i ciekawie zapowiadajÄ…ca siÄ™ kariera dyplomatyczna. Punktem zwrotnym w jego życiu byÅ‚ czas intensywnej wspóÅ‚pracy z wrocÅ‚awskim Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego, później zwiÄ…zanie siÄ™ z poznaÅ„skim Teatrem Ósmego Dnia, dla którego pisaÅ‚ muzykÄ™. W tym czasie stworzyÅ‚ zespóÅ‚ kameralny – OrkiestrÄ™ Ósmego Dnia. W wywiadzie udzielonym portalowi filmweb mówiÅ‚: – Granie i komponowanie byÅ‚o dla mnie jak religia, a nastÄ™pnie staÅ‚o siÄ™ zawodem. W 1982 roku, po swoim pierwszym tournée w USA, Kaczmarek nagraÅ‚ dla rezydujÄ…cej w Chicago, niezależnej wytwórni Flying Fish Records swój pierwszy, debiutancki album „Music For The End”. W 1989 roku, po nagraniu kolejnych pÅ‚yt dla Savitor Records oraz po licznych koncertach w Europie, Kaczmarek pozostaÅ‚ na staÅ‚e w USA.
 
Mieszka i pracuje w Los Angeles. Po skomponowaniu muzyki dla Chicago´s Goodman Theatre i Los Angeles Mark Taper Forum, Kaczmarek zdobyÅ‚ dwie prestiżowe nagrody New York Theatre: Obie i Drama Desk Award (1992), za muzykÄ™ do spektaklu „Tis’ Pity She a Whore”, reżyserowanego przez JoAnne Akalaitis dla the New York Shakespeare Festival / Public Theatre. WyreżyserowaÅ‚ też trzy multimedialne przedstawienia: „Waiting for Halley’s Comet”, „One Man Symphony”, „Tower of Babel”. I…  odkryÅ‚ dla siebie kino. Widzów i krytyków zainteresowaÅ‚y jego kompozycje do filmów „CaÅ‚kowite zaćmienie”, „Bliss”, „Washington Square”, „Aimée & Jaguar”, „Trzeci cud”, „Stracone dusze” i „Quo vadis” – emocjonalne, poruszajÄ…ce, w niepowtarzalny sposób ilustrujÄ…ce przeżycia bohaterów. Muzyka do „Niewiernej” uznawana jest za jedno z najwiÄ™kszych osiÄ…gnieć w dziedzinie muzyki filmowej ostatnich lat. W 2005 roku AmerykaÅ„ska Akademia Filmowa przyznaÅ‚a mu Oscara za muzykÄ™ do filmu „Marzyciel”; samorzÄ…d Konina uhonorowaÅ‚ go tytuÅ‚em Honorowego Obywatela Miasta Konina.
 
Jan A.P. Kaczmarek, autor muzyki do ponad 50 filmów dÅ‚ugometrażowych i dokumentalnych, jest także wirtuozem gry dwoma smyczkami na nietypowym instrumencie podobnym do cytry – fidoli Fischera. Przy okazji mistrz na bazie fidoli  stworzyÅ‚ wÅ‚asny instrument muzyczny – niewkacz. Dodajmy, że we wsi Rozbitek, gmina Kwilicz, w wybudowanym w poÅ‚owie XIX wieku paÅ‚acu ówczesnego wÅ‚aÅ›ciciela wsi Georga von Reiche, stworzyÅ‚ w 2004 roku Instytut Rozbitek: miejsce roboczych spotkaÅ„ artystów filmu, muzyki i teatru. Jest też twórcÄ… i dyrektorem MiÄ™dzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki Transatlantyk w Poznaniu. Za tÄ™ dziaÅ‚alność,  „poznaÅ„ski styl pracy”, „Gazeta Wyborcza” 20 lutego 2012 roku wrÄ™czyÅ‚a mu nagrodÄ™ Giganta 2011, zaÅ› 2 października 2012 PaÅ„stwowa Wyższa SzkoÅ‚a Zawodowa w Koninie imieniem Jana A.P. Kaczmarka nazwaÅ‚a aulÄ™ swojego Centrum WykÅ‚adowo-Dydaktycznego w MorzysÅ‚awiu.
 
Oscary dla „Idy” PawÅ‚a Pawlikowskiego i Jana A.P. Kaczmarka to nie jedyne nagrody AmerykaÅ„skiej Akademii dla polskich twórców. W kategorii filmów nieanglojÄ™zycznych Oscar dla filmu „Ida” jest pierwszym, ale warto przypomnieć, że polskie produkcje uzyskaÅ‚y w tek kategorii wczeÅ›niej dziewięć nominacji. ByÅ‚y to miÄ™dzy innymi: „Nóż w wodzie” PolaÅ„skiego (1963 r.), który przegraÅ‚ z „Osiem i póÅ‚” Federico Felliniego, „Potop” Jerzego Hoffmana (1975) i „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy (1976).
 
W 1994 roku Janusz KamiÅ„ski otrzymaÅ‚ statuetkÄ™ za zdjÄ™cia do „Listy Schindlera”. Kolejnego Oscara dostaÅ‚ pięć lat później, w 1999 roku za zdjÄ™cia do filmu „Szeregowiec Ryan”. W roku 2000 reżyser Andrzej Wajda zostaÅ‚ uhonorowany Oscarem za caÅ‚oksztaÅ‚t twórczoÅ›ci. StatuetkÄ™ wrÄ™czyÅ‚a mu sama Jane Fonda. W roku 2003 tryumfy Å›wiÄ™ciÅ‚ Roman PolaÅ„ski, który odebraÅ‚ Oscara za reżyseriÄ™ „Pianisty” z rÄ…k amerykaÅ„skiego aktora Harrisona Forda... w Deauville na zachodzie Francji (gdzie odbywaÅ‚ siÄ™ 29. Festiwal Kina AmerykaÅ„skiego, a polski reżyser byÅ‚ jego przewodniczÄ…cym). W 2003 roku PolaÅ„ski, który nie mógÅ‚ wjechać do USA, byÅ‚ nieobecny na gali oscarowej. StatuetkÄ™, przyznanÄ… mu za najlepszÄ… reżyseriÄ™, odebraÅ‚ za niego wówczas Harrison Ford, obiecujÄ…c przekazać jÄ… reżyserowi, z którym jest zaprzyjaźniony, gdy tylko bÄ™dzie to możliwe. SÅ‚owa dotrzymaÅ‚.  W czasie gali w Los Angeles swoje Oscary odebrali za to Adrien Brody dla najlepszego aktora za rolÄ™ WÅ‚adysÅ‚awa Szpilmana oraz Ronald Harwood za scenariusz „Pianisty”. WczeÅ›niej PolaÅ„ski miaÅ‚ nominacje do Oscara: za reżyseriÄ™ filmów „Tess” (1979) i „Chinatown” (1974) oraz za scenariusz „Dziecka Rosemary” (1968). ByÅ‚ także wyróżniony nominacjÄ… za „Nóż w wodzie” (1962) w kategorii najlepszy film nieanglojÄ™zyczny.
 
DziewiÄ…ta polskÄ… nominacjÄ… w kategorii film nieanglojÄ™zyczny byÅ‚ w 2012 rok obraz „W ciemnoÅ›ci” w reżyserii Agnieszki Holland. Film ze znakomitÄ… rolÄ… Roberta WiÄ™ckiewicza trzy lata temu byÅ‚ wymieniany w gronie faworytów do statuetki. Niestety, „W ciemnoÅ›ci” przegraÅ‚o z iraÅ„skim „Rozstaniem” Asghara Farhadiego.


Fotografie archiwalne autorstwa Marcina Olińskiego. Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS pod dyrekcją Agnieszki Duczmal z okazji Roku Jana A.P. Kaczmarka w Koninie. Koniński Dom Kultury, 5 czerwca 2012.

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK