To byÅ‚ swego rodzaju spektakl aktorsko-pieÅ›niarski, peÅ‚en wspomnieÅ„ i opowieÅ›ci poważnych, żartobliwych, a nawet osobistych. Wykonywane piosenki też ukÅ‚adaÅ‚y siÄ™ w ciÄ…g prywatnych czy scenicznych przeżyć. MichaÅ‚ Bajor w KoniÅ„skim Domu Kultury zaprezentowaÅ‚ swojÄ… nowÄ… pÅ‚ytÄ™: „Kolor Cafe. Przeboje wÅ‚oskie i francuskie”.  Dlaczego „Kolor Cafe”? Bo:
  Kocham tÄ™ „Kolor Cafe”
  W kawiarni wÅ‚osy twe
  W kawiarni szyja lÅ›ni (…)
  Biżuteria drży
  W kawie gra i smak ma kawy…
To oczywiÅ›cie „licentia poetica” RafaÅ‚a Dziwisza, tÅ‚umacza tekstu Serge Gainsburga, który w oryginale Å›piewa do kobiety, majÄ…cej ciemniejszy kolor skóry – i stÄ…d jest poÅ‚Ä…czenie z kawÄ…. RafaÅ‚ Dziwisz wykonaÅ‚, jak informowaÅ‚ MichaÅ‚ Bajor, nowe tÅ‚umaczenia wiÄ™kszoÅ›ci piosenek umieszczonych na pÅ‚ycie „Kolor Cafe”. Można powiedzieć, że udanych, że „nie zgrzytajÄ… piaskiem po zÄ™bach”.  Ale Bajor wykonaÅ‚ też dzieÅ‚a tÅ‚umaczone przez Wojciecha MÅ‚ynarskiego, jak choćby „Blue tango” Paolo Conte, czy przez Jeremiego PrzyborÄ™ „Tombe la neige” (Pada Å›nieg) Salvatore Adamo:
  Jak ten Å›nieg pada,
  nie zostaÅ‚eÅ› ze mnÄ… dziÅ›.
  Jak ten Å›nieg pada,
  nigdy już nie zostaÅ‚byÅ›…
To nie jest pierwsze spotkanie MichaÅ‚a Bajora z piosenkÄ… francuskÄ…. Już na pierwszej pÅ‚ycie, nagranej w 1987 roku, znalazÅ‚y siÄ™ przeboje, jak „Ogrzej mnie” czy „Walc na tysiÄ…c pas”. Ten ostatni utwór ze sÅ‚owami i muzykÄ… Jacquesa Brela staÅ‚ siÄ™ jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych w repertuarze artysty. „FascynacjÄ™ do jego twórczoÅ›ci zaszczepiÅ‚ mi w teatrze Ateneum sam mistrz Wojciech MÅ‚ynarski” – powiedziaÅ‚ w wywiadzie dla „Gazety Krakowskiej”. Dla niego piosenki Aznavoura, Brela, Piaf byÅ‚y wyznacznikiem gustu dobrej estrady, od kolorowych wÅ‚oskich po mÄ…dre francuskie przeboje. I tak zostaÅ‚o do dzisiaj, z tÄ… różnicÄ…, że piosenki francuskie postanowiÅ‚ wymieszać na pÅ‚ycie z wÅ‚oskimi. Może zadziaÅ‚aÅ‚a tu magia choćby Paolo Conte, który z twórcy piosenek wyrósÅ‚ na myÅ›liciela, autora cytowanych przez Bajora sentencji, jak choćby: „Rodzimy siÄ™ samotni, umieramy samotni, a miÄ™dzy tymi wydarzeniami jest niemaÅ‚y bajzel”.
Na pÅ‚ycie znalazÅ‚o siÄ™ 19 piosenek, z których 16 zostaÅ‚o nagranych po raz pierwszy.  To bardzo zróżnicowany repertuar od przejmujÄ…cej „Je sui malade” Dalidy:
  Nie, nie marzÄ™ już
  I nie palÄ™ już
  A mój anioÅ‚ stróż gdzieÅ› znikÅ‚…
przez kolorowe, wspomniane już „Couleur cafe” Serge Gainsburga, czy „Quando, quando” Paolo Conte, „MiÅ‚ość to jest gra” z repertuaru Joe Dassina, „Komedianci” Charlesa Aznavoura, aż po „Hymn miÅ‚oÅ›ci” Edith Piaf. SÄ… tÅ‚umaczenia, ale też utwory z oryginalnymi tekstami wÅ‚oskimi i francuskimi. W stylowych aranżacjach Wojciecha Borkowskiego, który przy fortepianie towarzyszyÅ‚, z udziaÅ‚em wspaniaÅ‚ych muzyków, MichaÅ‚owi Bajorowi. Choć w nowych aranżach sÅ‚ychać elementy nowoczesnoÅ›ci, to nienachalne. WokaliÅ›cie i muzykom piÄ™knie udaÅ‚o siÄ™ uchwycić stylistykÄ™ i klimat oryginaÅ‚ów. To wielki ukÅ‚on dla mistrzów, przemyÅ›lany przez artystÄ™ (artystów), potrafiÄ…cych interpretować utwory znane przez filtr wÅ‚asnych doÅ›wiadczeÅ„ życiowych i artystycznych. A wszystko, co warto zauważyć, dodatkowo opatrzone komentarzami MichaÅ‚a Bajora, majÄ…cego co opowiadać i potrafiÄ…cego opowiadać. Ten przekonywujÄ…cy kontakt z publicznoÅ›ciÄ… zaowocowaÅ‚ kilkoma bisami.

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK