Czy można wytÅ‚umaczyć, co miaÅ‚ wspólnego Ryszard Wagner z Harrym Potterem? Można – ale jest to trudne, staje siÄ™ zrozumiaÅ‚e – gdy za wyjaÅ›nianie wezmÄ… siÄ™ fachowcy. Na przykÅ‚ad w czasie Pocket Concerts w KoniÅ„skim Domu Kultury. 

PoznaÅ„ska Fundacja Fabryka Sztuki po raz kolejny przywiozÅ‚a do Konina bardzo ciekawy projekt z cyklu Pocket Concerts, tym razem zatytuÅ‚owany „Pora na kompozytora”. Bez zbÄ™dnych ozdobników, dÅ‚użyzn czy dydaktyzmu, w formie przystÄ™pnej, wzbogaconej filmami i kameralnymi wstawkami instrumentalnymi, autorzy zaproponowali uczniom gimnazjów i szkóÅ‚ ponadgimnazjalnych „ podróż przez Å›wiat dźwiÄ™ków, aby lepiej zrozumieć na czym polega tworzenie muzyki”.

Koncert prowadziÅ‚a Agnieszka Mazur. ProwadziÅ‚a ciekawie, ze znawstwem, usiÅ‚ujÄ…c przykÅ‚adami muzycznymi i filmowymi zilustrować odpowiedzi na pytania: czy każdy może zostać kompozytorem, co siÄ™ stanie, jeÅ›li kompozytor zapomni o dynamice. Albo: co decyduje, że konkretne dzieÅ‚o staje siÄ™ przebojem bÄ…dź zostaje zapomniane, co sprawiÅ‚o, że „Ona taÅ„czy dla mnie” jest przebojem? Co by siÄ™ staÅ‚o z „Obrazkami z wystawy”, kompozycjÄ… Modesta Musorgskiego na fortepian, gdyby Maurice Ravel nie opracowaÅ‚ jej na orkiestrÄ™? Dlaczego paryska premiera „ÅšwiÄ™ta wiosny” Igora StrawiÅ„skiego zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ bijatykÄ… na widowni (28 osobom sÅ‚użby medyczne musiaÅ‚y zaÅ‚ożyć opatrunki)? Na czym polega fenomen koÅ‚ysanki Krzysztofa Komedy z filmu „Rosemary's Baby”, albo wokalizy Romana Trzaskowskiego z filmu „PociÄ…g”?

To tylko przykÅ‚ady pytaÅ„, tematów i odpowiedzi – byÅ‚o ich wiÄ™cej. Wszystkie przedstawione w sposób skondensowany, ale do udźwigniÄ™cia przez każdego ucznia, niezależnie od doÅ›wiadczeÅ„ w podnoszeniu podobnych ciężarów. SÅ‚owem – to dobra lekcja dla poczÄ…tkujÄ…cych melomanów, którzy dziÄ™ki temu nabiorÄ… apetytu na coÅ› znacznie wiÄ™kszego.

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK