Tak naprawdÄ™ nigdy nie dowiemy siÄ™, kto ma wiÄ™cej poczucia humoru: brytyjska królowa Elżbieta II czy scenarzysta sztuki „Audiencja”, która bawiÅ‚a widzów w Londynie i Koninie. Spektakl retransmitowany 28 kwietnia br. hipotetycznie uchyliÅ‚ rÄ…bka tajemnicy na temat prywatnych spotkaÅ„ monarchini, która pobiÅ‚a rekord królowej Wiktorii przyjmujÄ…c na swych nieoficjalnych audiencjach 12 premierów Wielkiej Brytanii.

Kogo z „parszywej dwunastki” jak nazywaÅ‚a pierwszych ministrów Elżbieta II lubiÅ‚a najbardziej? Mówić o tym zabraniaÅ‚ jej dobry gust, etykieta, a może nawet konstytucja. Faktem jest, że najbardziej otwarta byÅ‚a wobec premiera Wilsona, wywodzÄ…cego siÄ™ z Partii Pracy. To wÅ‚aÅ›nie jemu podawaÅ‚a herbatÄ™, koniak, to jemu pozwalaÅ‚a na najwiÄ™cej, a on odwzajemniaÅ‚ siÄ™ swej królowej żartami na temat jej męża, ksiÄ™cia Filipa, i jego pochodzenia, oraz stwierdzeniami o… jej sercu poÅ‚ożonym po lewej stronie. Ta niezwykÅ‚a relacja, którÄ… przedstawiono w widowisku pokazaÅ‚a królowÄ… ElżbietÄ™ II jako monarchiniÄ™ bÄ™dÄ…cÄ… blisko ludzi, chociaż zamkniÄ™tÄ… w „niemieckiej twierdzy”, i jako wÅ‚adczyniÄ™ odpowiedzialnÄ… za losy caÅ‚ej Wspólnoty, gaszÄ…cÄ… potencjalne konflikty zbrojne, lojalnÄ… wobec przywódców paÅ„stw „British Commonwelth”, do których należaÅ‚y dawne dominia imperium brytyjskiego.

Widowisko oparte na rozmowach ani przez chwilÄ™ nie nużyÅ‚o. Widzowie odbyli podróż w czasie. Åšwieżo upieczona królowa, jeszcze nie ukoronowana, odbywa swojÄ… pierwszÄ… audiencjÄ™. Jej goÅ›ciem jest Winston Churchill, premier, który pamiÄ™ta rzÄ…dy ojca Elżbiety II i zasady obcowania z wÅ‚adcÄ… wprowadzone przez jej praprababkÄ™. Dlatego nie chce usiąść. W obecnoÅ›ci królowej może jedynie stać. MÅ‚oda monarchini nie daje siÄ™ jednak zwieść pozorom. Churchill szczwany lis, wytrawny polityk, chce jej koronacji po 16 miesiÄ…cach rzÄ…dów. Elżbieta natychmiast wytyka mu, że jej ojciec zostaÅ‚ koronowanym wÅ‚adcÄ… jedynie po 5. Interes polityczny wielkiego gracza Europy zostaje obnażony. Musi przyznać, że robi to dla siebie, by przetrwać do kolejnych wyborów, nie dla niej ani jej dobra.

Å»al tylko, że widzowie w Londynie mieli wiÄ™cej powodów do Å›miechu. Åšwietnie znajÄ… swoich polityków, ich maniery, przywary, sposób mówienia, dlatego Å›miech tego wieczoru byÅ‚ kulturowy. Koninian bawiÅ‚ dystans królowej (jej angielskie poczucie humoru, Å›wiadomość, że może chciaÅ‚aby uciec, ale ma poczucie misji – w koÅ„cu zostaÅ‚a ukoronowana w Domu Bożym, a dewizÄ… Windsorów jest: „SÅ‚użyć”), a Brytyjczyków – ich zwyczajna codzienność.

Na audiencjach prywatnych u królowej Elżbiety II pojawili siÄ™ osobiÅ›cie Anthony Eden, wspomniany Harold Wilson, „żelazna dama” Margaret Thatcher, Edward Heath,  Gordon Brown, David Cameron, niektórzy pojawili siÄ™ jako temat opowieÅ›ci, anegdot czy nawet plotek, jak na przykÅ‚ad Tony Blair.

Scenarzysta, Peter Morgan, który spotkaÅ‚ siÄ™ już z Helen Mirren na planie filmu „Królowa” (w „Audiencji” zagraÅ‚a tytuÅ‚owÄ… rolÄ™), rozbudowaÅ‚ tym razem wÄ…tek spotkaÅ„ Elżbiety II z premierami Wielkiej Brytanii, wybierajÄ…c tych najbardziej charakterystycznych. Sztuka skrzy dowcipem, ale i refleksjÄ… na temat wielkiej polityki, wÅ‚adzy, ekonomii, w których zadaniem monarchini jest odnaleźć miejsce dla zwykÅ‚ego czÅ‚owieka. Jej rola jest niezwykle trudna, polega na wspieraniu premierów we wszystkim, co robiÄ…. Co jednak, jeÅ›li nie we wszystkim siÄ™ z nimi zgadza? Jeden jedyny raz prosi o wsparcie kobietÄ™-premiera. „Å»elazna dama” odmawia.

Morgan obÅ›miewa przywary kolejnych przywódców: ich starość, nawyki, dolegliwoÅ›ci, piguÅ‚ki na pobudzenie i sen, zespoÅ‚y obsesyjno-kompulsywne, snobizm, kompleksy, etc. Królowa wystÄ™puje w jego sztuce jak katalizator tego szaleÅ„stwa, sÅ‚ucha z uwagÄ…, wtrÄ…ca komentarze, pociesza, czasem spowiada i wytyka nieÅ›cisÅ‚oÅ›ci w zeznaniach. Można powiedzieć jej wszystko. PaÅ‚ac Buckhingam, w którym na Å›niadanie idzie siÄ™ godzinÄ™, a do biblioteki trzy mile, nie ma przecież uszu. ObowiÄ…zuje też niepisana umowa: to, co zostaje wypowiedziane nie może opuÅ›cić Å›cian pokoju, w którym co wtorek odbywajÄ… siÄ™ nierzadko burzliwe audiencje o kilkusetletniej tradycji.

Widowisko wyreżyserowane przez Stephena Daldry („Billy Elliot”, „Godziny”, „Lektor”) wiÄ…zaÅ‚a postać dziewczynki, zbuntowanej przeciwko swojej przyszÅ‚ej roli, nauczycielce francuskiego i policjantowi, który nieustannie pilnuje jÄ… podczas wyjść. DorosÅ‚a królowa prowadzi z niÄ… zabawny dialog. Ta postać wprowadzona przez scenarzystÄ™ ociepla gÅ‚ównÄ… bohaterkÄ™, peÅ‚ni funkcjÄ™ wewnÄ™trznego monologu. Może nie jest tak, że królowa do koÅ„ca zgadza siÄ™ z przypisanym jej przez przeznaczenie zadaniem? MaÅ‚a Elżbieta Å‚Ä…czy też ze sobÄ… kolejne spotkania i sceny.

Wszyscy premierzy, alter ego królowej, Elżbieta II i jej sÅ‚użba pokÅ‚onili siÄ™ na koÅ„cu przed publicznoÅ›ciÄ…, i tÄ… londyÅ„skÄ…, i koniÅ„skÄ…. Widowisko „Audiencja” można byÅ‚o oglÄ…dać na ekranie Kina Studyjnego „Centrum” w ramach retransmisji spektakli NT Live, które od 2010 roku rejestruje Narodowy Teatr Brytyjski w Londynie. ByÅ‚o to zarazem pierwsze z cyklu przedstawienie zaprezentowane przez KoniÅ„ski Dom Kultury i Cikanek Managment. Już wkrótce – 19 maja o godz. 18:00 pokażemy „Czas wojny” („War Horse”), spektakl wyprodukowany przez tÄ™ samÄ… scenÄ™ we wspóÅ‚pracy z Hadnspring Puppet Company. ZagrajÄ… w nim miÄ™dzy innymi naturalnych rozmiarów konstrukcje, animowane przez aktorów kukÅ‚y koni. W czerwcu, 16, ostatnim przed wakacjami spektaklem bÄ™dzie „Król Lear”. Po letniej przerwie retransmisje National Royal Theatre of London zostanÄ… wznowione.


Fot. Zdzisław Siwik

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK