Już w czasie wykonywania pierwszego utworu koniÅ„ska publiczność daÅ‚a porwać siÄ™ rytmowi melodii popularnej w poÅ‚owie XVIII wieku. Chór Alexandra Pustovalova koncert w Koninie rozpoczÄ…Å‚ piosenkÄ… „JechaÅ‚ kozak za Dunaj”, napisanÄ… przez ukraiÅ„skiego kozaka-poetÄ™ Semena Klimowskiego. 

Bilety na wystÄ™p chóru Pustovalova rozprzedano na dÅ‚ugo przed koncertem (2 kwietnia br.). Sala KoniÅ„skiego Domu Kultury byÅ‚a zajÄ™ta do ostatniego miejsca przez publiczność bardzo zróżnicowanÄ… wiekowo. Organizatorzy koncertu pisali: „IdeÄ… sÅ‚ynnego dyrygenta jest ochrona przed zapomnieniem najpiÄ™kniejszych pieÅ›ni wojskowych, ludowych i popularnych. Również sceniczne kostiumy sÄ… takie, jak dawniej, wierne kopie historycznych mundurów Armii Czerwonej. DbaÅ‚ość Alexandra Pustavalova o utrzymanie najwyższego poziomu koncertów jest powszechnie znana, to jego dewiza”. Te „historyczne mundury” z czerwonÄ… gwiazdÄ… na czapkach, staÅ‚y siÄ™ dla wielu ważniejsze, niż „najwyższy poziom koncertów”. Przed KDK piÄ™cioro protestujÄ…cych, wÅ›ród których byÅ‚a Zofia Itman, radna Rady Miasta Konina, na transparencie z portretami kilkunastu osób napisali: „Patrzycie na twarze synów Ziemi KoniÅ„skiej pomordowanych przez zbrodniarzy spod znaku sierpa i mÅ‚ota”. Protest, milczÄ…cy, trwaÅ‚ okoÅ‚o 40 minut, zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ w momencie rozpoczÄ™cia koncertu.
 
Repertuar koncertu zostaÅ‚ tak uÅ‚ożony, by pokazać dynamiczne, marszowe pieÅ›ni wojskowe (choć tych akurat w Koninie byÅ‚o jak na lekarstwo), a także rzewne rosyjskie i ukraiÅ„skie pieÅ›ni ludowe oraz piosenki popularne, Å›piewane na scenach caÅ‚ego Å›wiata. „SÅ‚owiki, sÅ‚owiki uciszcie swój Å›piew / Niech żoÅ‚nierze podrzemiÄ… wÅ›ród drzew” jest bez wÄ…tpienia jednÄ… z najpiÄ™kniejszych pieÅ›ni powstaÅ‚ych w czasie II wojny, poÅ›wiÄ™conej partyzantom. Jak zawsze, tak i tym razem zostaÅ‚a wykonana przejmujÄ…co. Wspaniale zabrzmiaÅ‚ „Wieczorny dzwon” (sÅ‚owa I. KozÅ‚ow, muzyka A. Alabajew). WÅ‚aÅ›ciwie tylko dla wykonania tego utworu wystarczyÅ‚o przyjść i… Ale to nie koniec popisów ukraiÅ„skich chórzystów, bowiem za moment byÅ‚ nie mniej znakomicie wykonany romans „Furtka” (Kalitka) a po nim „Kalinka”, Å›piewana także przez publiczność pod dyrekcjÄ… Alexandra Pustovalova.
 
Druga część koncertu to swoisty mikst muzyczny. Po „mgÅ‚Ä… spowitym” „Poletko, pole”, ludowej piosence „A na tym polu dwóch kozaków zabito”, chór wykonaÅ‚ ukraiÅ„skÄ… piosenkÄ™ „Dla dziewczyny”. Potem „Ave Maria” Schuberta i fantastyczna, wrÄ™cz energetyczna interpretacja „Smogulanki moÅ‚dawianki”. PiÄ™knie „odnazwuczno gremiÅ‚ koÅ‚okolczik”, swego czasu Å›piewany przez miÄ™dzy innymi CzesÅ‚awa Niemena. A potem „Oczy czarne”, uważane za ludowÄ… rosyjsko-cygaÅ„skÄ… balladÄ™, tymczasem to utwór z 1843 roku napisany przez UkraiÅ„ca Jewhena Hrebiuka do muzyki Niemca Floriana Hermana, Å›piewany przez bardzo wielu wykonawców na caÅ‚ym Å›wiecie. Podobnie zresztÄ… jak kolejny z utworów, romans Aleksandra WertyÅ„skiego „DÅ‚uga droga”.


 
Kiedy chór zaczÄ…Å‚ Å›piewać „Czerwone  maki”, publiczność wstaÅ‚a. Bez wÄ…tpienia byÅ‚ to jeden z bardziej wzruszajÄ…cych momentów koncertu chóru Pustovalova. Później owacyjnie przyjÄ™to wykonanie „Katiuszy” i wspólnie z chórem Å›piewano „Hej, sokoÅ‚y”. Na finaÅ‚ chór zaproponowaÅ‚ „Podmoskiewskie  wieczory”, piÄ™knÄ… piosenkÄ™ skomponowanÄ… do koszmarnego filmu dokumentalnego „Spartakiada narodów” z 1955 roku. Piosenka o uczuciach dwojga ludzi, przeżywajÄ…cych piÄ™kno wieczornej przyrody, okazaÅ‚a siÄ™ uniwersalna i trafia do serc na caÅ‚ym Å›wiecie. Jej brzmienie można usÅ‚yszeć w wielu wersjach jÄ™zykowych:

Z ogrodu nie słychać nawet szmeru,
Wszystko tutaj zamarÅ‚o i tak bÄ™dzie aż do rana. 
Ach, gdybyÅ› wiedziaÅ‚a, jakże mi bliskie sÄ…   
podmoskiewskie wieczory.
 
KoniÅ„ska publiczność wystÄ™p chóru Alexandra Pustovalowa, zÅ‚ożonego z okoÅ‚o 30 najwyższej próby Å›piewaków i orkiestry, której klasyczne instrumentarium wzbogacone byÅ‚o przez akordeon i baÅ‚aÅ‚ajkÄ™,  skwitowaÅ‚a owacjÄ… na stojÄ…co. To siÄ™ chórowi należaÅ‚o. Åšwietny poziom, profesjonalizm i perfekcja wykonania, soliÅ›ci o gÅ‚osach operowych, dowcip. W koÅ„cu to chór o Å›wiatowej sÅ‚awie. Gdyby jeszcze nie ta nieszczÄ™sna polityka…     


Fot. Zdzisław Siwik

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK