Joanna Kos-Krauze, wspóÅ‚autorka filmu „Papusza” powiedziaÅ‚a o nim, że zawiera wszystkie wady dystrybucyjne: jest czarno-biaÅ‚y, dÅ‚ugi i z napisami. Dla widzów to jednak zaleta. Zagrany w jÄ™zyku romskim, po mistrzowsku sfotografowany przez Wojciecha Staronia i Krzysztofa Ptaka, oddaje cygaÅ„skÄ… nostalgiÄ™ za wolnoÅ›ciÄ…, którÄ… po II wojnie Å›wiatowej odebraÅ‚y Romom komunistyczne wÅ‚adze.
Przede wszystkim jednak jest opowieÅ›ciÄ… o dramatycznym losie wyklÄ™tej przez swój lud poetki, BronisÅ‚awy Wajs „Papuszy”. W jej biografii, jak w soczewce odbijajÄ… siÄ™ obyczaje, zbiór praw, decydujÄ…cy o przynależnoÅ›ci, ale również historia ZagÅ‚ady Cyganów, których kulturÄ™ zniszczyÅ‚y dwa totalitaryzmy XX wieku.
TytuÅ‚owÄ… PapuszÄ™, wbrew warunkom, zagraÅ‚a Jowita Budnik, aktorka, którÄ… rzadko można oglÄ…dać na ekranie, za to w rolach na dÅ‚ugo pozostajÄ…cych w pamiÄ™ci (m.in. „Plac Zbawiciela”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze), przez wzglÄ…d na emocjonalnÄ… gÅ‚Ä™biÄ™. ByÅ‚a ostatniÄ… osobÄ…, do której zgÅ‚osiÅ‚ siÄ™ reżyserski tandem. Krauzowie szukali odtwórczyni gÅ‚ównej bohaterki wÅ›ród Cyganek. Ostatecznie mÅ‚odÄ… PapuszÄ™ zagraÅ‚a znakomita i przepiÄ™kna Paloma Mirga, dorosÅ‚Ä… postać – Jowita Budnik.
foto: NEXT FILM, Paloma Mirga, Papusza w młodości
Ten film to nie tylko biografia Papuszy i nie tylko monografia cygaÅ„skiego życia prawie setki lat ubiegÅ‚ego stulecia. To również historia niezwykÅ‚ej przyjaźni polskiego poety i tÅ‚umacza – Jerzego Ficowskiego i BronisÅ‚awy Wajs. To wÅ‚aÅ›nie on, chroniÄ…c siÄ™ przed UB-eckim wiÄ™zieniem w taborze Dionizego Wajsa, odkryÅ‚ jej literacki talent. Do tej chwili nie wiedziaÅ‚a ani tego, że jest poetkÄ…, ani tego, że pieÅ›ni, które sypiÄ… siÄ™ jej jak z rÄ™kawa, to wiersze – „gila”. Chociaż z Cyganami spÄ™dziÅ‚ jedynie dwa lata, pÅ‚ynnie nauczyÅ‚ siÄ™ ich mowy. Przez caÅ‚e życie pomagaÅ‚ Papuszy, Å‚Ä…czyÅ‚a ich więź siostrzana, braterska, która dla obojga staÅ‚a siÄ™ tragiczna w skutkach. Od dzieciÅ„stwa byÅ‚a wrażliwa i chociaż wierna swojemu ludowi, inna. CiÄ…gnęło jÄ… do Å›wiata, do nauki, którÄ… nazywaÅ‚a „pamiÄ™ciÄ…”. To, co zapisane, pozostaje. PieÅ›ni przy ognisku wypowiadane na gÅ‚os pod gwiaździstym niebem, ulatujÄ… z wiatrem. Chociaż i w tym upatrywaÅ‚a dobra dla Romów: „Gdyby Cyganie mieli pamięć – mówiÅ‚a. – Umarliby ze zgryzoty”. CygaÅ„ski krzyż poznaÅ‚ też Jerzy Ficowski, którego niejednokrotnie brali za jednego z Romów. CygaÅ„ski krzyż to odmienność i niechęć do taborów, do Cyganów, która obracaÅ‚a siÄ™ w nietolerancjÄ™, nie tylko ludowej wÅ‚adzy. Podpalenia, przepÄ™dzanie, utarczki, agresja sÅ‚owna i fizyczna – byÅ‚y dla nich codziennoÅ›ciÄ…. Przeciw temu mieli tylko swojÄ… muzykÄ™. Obrazuje to jedna ze scen w „Papuszy”, gdy zamkniÄ™ci w areszcie Cyganie na dźwiÄ™k wyzwisk, zaczynajÄ… grać.
Ficowski (w tej roli Antoni Pawlicki), który wniknÄ…Å‚ w ich kulturÄ™, jÄ™zyk, piÄ™kno – postanowiÅ‚ napisać monografiÄ™. PierwszÄ… w historii polskiej literatury. Pech chciaÅ‚, że wydanie jego książki poprzedziÅ‚a wizyta u Juliana Tuwima, z którym podzieliÅ‚ siÄ™ wierszami Papuszy. Tuwim poprosiÅ‚, aby w jego i swoim imieniu napisaÅ‚ wywiad, opublikowany później w piÅ›mie „Problemy” w roku 1950. Tuwim doÅ‚Ä…czyÅ‚ do niego fragment „MiÄ™dzynarodówki” w jÄ™zyku cygaÅ„skim i informacjÄ™ o tym, jak w ZwiÄ…zku Radzieckim Romowie angażujÄ… siÄ™ w budowÄ™ nowej rzeczywistoÅ›ci. Tego byÅ‚o za wiele. „To co ma być w ukryciu, ma zostać ukryte” – kwituje sprawÄ™ jeden z Cyganów. JÄ™zyk cygaÅ„ski, który pozwalaÅ‚ dotÄ…d zachować odrÄ™bność i odgrodzić siÄ™ od nieprzyjaznego Å›wiata, zostaÅ‚ ujawniony. Papusza zostaÅ‚a wyklÄ™ta przez wspóÅ‚braci. PrzypÅ‚aciÅ‚a to pobytem w szpitalu psychiatrycznym, utratÄ… godnoÅ›ci, przynależnoÅ›ci. Do koÅ„ca swoich dni byÅ‚ wobec niej stosowany ostracyzm. „Tarzaniu”, ukochany, przysposobiony syn – opuÅ›ciÅ‚ jÄ…, kiedy spoÅ‚eczność wyjawiÅ‚a mu prawdÄ™. „Gdybym nie nauczyÅ‚a siÄ™ pisać, byÅ‚abym szczęśliwa” – powiedziaÅ‚a w koÅ„cu. Jej talent, wrażliwość okazaÅ‚y siÄ™ niczym wobec przynależnoÅ›ci. Jej wiersze byÅ‚y publikowane na Å‚amach ogólnopolskiej literackiej i nie tylko prasy, należaÅ‚a do ZwiÄ…zku Literatów Polskich, organizowano jej wieczory autorskie, a jednak „gila” uznaÅ‚a za swojÄ… zgubÄ™.
foto: NEXT FILM, Jowita Budnik w roli Papuszy
Jerzy Ficowski opiekowaÅ‚ siÄ™ niÄ… i jej rodzinÄ… wÅ‚aÅ›ciwie do koÅ„ca życia. StaraÅ‚ siÄ™ o zapomogi dla poetki, szukaÅ‚ lekarzy specjalistów, organizowaÅ‚ pieniÄ…dze za szpitalne leczenie. Widzieli siÄ™ po raz ostatni w 1979 roku. CiÄ…gle zwracaÅ‚a siÄ™ do niego „braciszku”, tak go nazywaÅ‚a. Jej wzrok byÅ‚ już nieobecny. Opuszczona przez wszystkich (Dionizy, jej mąż, byÅ‚ od niej starszy o 24 lata, zmarÅ‚ przed niÄ…), schorowana, wyglÄ…dajÄ…ca za ukochanym synem, nie radziÅ‚a sobie z codziennoÅ›ciÄ…. Pod koniec życia zamieszkaÅ‚a u siostry w InowrocÅ‚awiu, gdzie zmarÅ‚a w 1987 roku. Tamteż zostaÅ‚a pochowana. Listy, które pisali do niej Ficowski i Tuwim nie zachowaÅ‚y siÄ™, spaliÅ‚a je podczas swej choroby.
Autor „Cyganów polskich” napisaÅ‚ rok przed jej Å›mierciÄ…: „Droga Siostrzyczko przyszÅ‚o Ci za to zapÅ‚acić, aby speÅ‚niÅ‚o siÄ™ Twoje dawne marzenie o pozostawieniu czegoÅ› trwaÅ‚ego i piÄ™knego na Å›wiecie. Wiem, że przyczyniÅ‚em siÄ™ i do tej przyszÅ‚ej Twojej sÅ‚awy, i do tej minionej Twojej klÄ™ski. To pierwsze nie jest naprawdÄ™ mojÄ… zasÅ‚ugÄ…, to drugie nie jest naprawdÄ™ mojÄ… winÄ…. Mimo to dziÅ› czujÄ™ w sobie ciężar wspóÅ‚odpowiedzialnoÅ›ci za te wszystkie biedy, którymi CiÄ™ kiedyÅ› obarczono, choć wiem, że byÅ‚y nieuniknione. Wybacz mi, jeÅ›li możesz” („Demony cudzego strachu”).
Film Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze przepeÅ‚nia piÄ™kna muzyka, skomponowana przez Jana Kantego PawluÅ›kiewicza. Mistrzowskie zdjÄ™cia do ich obrazu wykonali Wojciech StaroÅ„ i Krzysztof Ptak. Film zostaÅ‚ uhonorowany w Karlovych Varach, w Gdyni oraz na festiwalach miÄ™dzynarodowych poÅ›wiÄ™conych sztuce operatorskiej i filmowi – w Macedonii i Hiszpanii.
„PapuszÄ™” można oglÄ…dać w Kinie Studyjnym „Centrum” do 26 listopada br. Pokaz specjalny odbÄ™dzie siÄ™ również podczas najbliższego, 23. wydania PrzeglÄ…du Polskich Filmów Fabularnych „Debiuty” (27 listopada-1 grudnia 2013). Premierowy seans odbyÅ‚ siÄ™ 15 listopada br. w ramach akcji – „Radio w Centrum. Ale kino!”, który KoniÅ„ski Dom Kultury organizowaÅ‚ wspólnie z „Radiem Konin”.
Koniński Dom Kult..
Koncert ,,Z miÅ‚oÅ..
PrzeglÄ…d DEBIUTY ..
PrzeglÄ…d Polskich..
Na poczÄ…tku grudn..